Kérdés – feleletek
dr. Balázs István 2005.12.12. 18:08
Földtulajdonosi vadászati jogközösségek tevékenységéről.
Az utóbbi időben sok kérdést kaptunk a földtulajdonosi
vadászati jogközösségek működésével kapcsolatban. Ezek közül
válogattunk.Ma már számtalan más rendelet – nemcsak a vadászati törvény
– jogszabályt is ismerni kell, így az adótörvényeket, a Polgári Törvénykönyvet,
a társasági törvényt, az erdőtörvényt, és még sok mást is. Nehéz eligazodni,
ezért rengeteg a tanácstalanság, a tisztségviselők, a földtulajdonosi vadászati
jogközösségek közös képviselői között.
Lehet, hogy a kérdés – felelet anyagunk némi segítséget ad a közös
képviselőknek. Ez a szándékunk.
Hogyan mondható fel a haszonbérleti
szerződés?
A vadászati jog bérletére kötött haszonbérleti szerződést a
felek határozott időre, az üzemterv 10 éves tevékenységi idejére kötötték. Ebből
következőleg nem lehet 6 hónapra, vagy a gazdasági év végére érvényesen – ahogy
a mezőgazdasági földterületek haszonbérletére, határozatlan időre kötött
szerződéseket – felmondani. Csak azonnali hatályú felmondásra van lehetőség,
amennyiben a haszonbérlő vadásztársaság a haszonbérleti szerződést foglaltakat
nem tartja be. Ezek lehetnek: haszonbérleti díjat a haszonbérlő a megadott
határidőre nem fizeti ki, a vadászati, és természetvédelmi törvényi előírásokat
megszegi, azaz törvénysértést követ el. Az írásbeli felmondásra, ha a vadászatra
jogosult haszonbérbevevő (vadásztársaság) 3 napon belül írásban nem reagál (ha
elfogadja akkor nincs komplikáció, de ilyen azonnali beleegyezésre nem akadt még
példa), akkor a felmondás érvényesítését 8 napon belül írásban kell kérni a
területileg illetékes elsőfokú bíróságnál. Innen kezdve hosszadalmas
peres-bírósági eljárás (első fok, másodfok, nyílván a Legfelső Bíróság)
kezdődik, amely hosszú évekig elhúzódik. Tudunk évek óta folyó több eljárásról,
igaz jogerős bírósági döntések is előfordultak. Egy ugyanis – bár hasonló – de
mégsem „földbérlet”, hanem „dologbérlet”, mert a földtulajdonosokhoz kötött
anyagi jog a vadászati jog.
Mire
használható a tulajdonosok által föl nem vett bérleti
díj?
Úgy tűnik örökzöld téma ez a kérdés. Ebben a kérdésben az
első fontos törvény: öt évig tart a követelés elévülési ideje, azaz eddig
követelheti a bérbeadó földtulajdonos a földje után járó haszonbérleti díjat. A
tulajdonosok által fel nem vett összegeket más célra csak a földtulajdonosi
közgyűlés határozata alapján használják fel. Így például hozzájárulás a mezőőr
alkalmazásának költségeihez, közcélú, vízáteresztők, utak, berendezések
építéséhez, javításához, egyéb a földtulajdonosok érdekét szolgáló célokra. A
közgyűlési határozat nélkül a haszonbérleti díj más célra nem használható fel.
Sem a jegyző(k) ilyen döntést jogkövetkezmény nélkül nem hozhatnak.
Hogyan
hívható össze a tulajdonosi gyűlés és mikor
határozatképes?
A földtulajdonosok közgyűlését csakis a közös képviselő
hívhatja össze és minden esetben az önkormányzatok hirdető tábláira 30 napra
kifüggesztett, a jegyző által igazolt dátummal megjelölt hirdetménnyel. (Nem
számít ebbe a kifüggesztés, illetve a bevonás napja, ezért 30+2 nap). A
közgyűlés csak akkor határozatképes, ha a vadászterület nagyságának 50+1
százaléknyi földterült tulajdonosa
vagy annak írásban két tanúval aláíratott meghatalmazás alapján jogosult
képviselője (30 hektár alatti tulajdonosok esetében legalább 30 hektáronként) –
és a jegyzők képviseleti jogát is beszámítva jelen van. Tehát: nem a
földtulajdonosok (és jegyzők) száma, hanem az általuk képviselt területnagyság
számít, illetve a számított százalék a szavazat alapja. A jegyző a meg nem
jelent, vagy írásban megbízás alapján nem képviselt 30 hektár alatti és fölötti
területtel rendelkezőket képviseli és minden, a hirdetményben megjelölt
napirendben szavazásra jogosult. Mostanában többen felvetik, hogy a jegyzők csak
a vadászati törvény 12. §-ában leírt három témában szavazhatnak. Ez azonban igen
nagy jogi tévedés. Az érvényes közgyűlésen a távolmaradt földtulajdonosok
helyett szavaz a jegyző. A földtulajdonosok – ha jelen vannak… vagy lennének,
akkor minden napirendi témában szavazhatnak. Ezt a jogosítványt kapta meg a
jegyző helyettük. Ha nem határozatképes az összehívott közgyűlés, nincs meg a
területileg 50+1 %, új hirdetményt kell kihelyezni, 30+2 napos időtartamra. A
közgyűlést mindig a közöd képviselő tűzi ki. A közgyűlést akkor is össze kell
hívnia a közös képviselőnek, ha azt a földtulajdonosoknak az összes területből
számított 1/3 része írásban kéri. Amennyiben a közös képviselő nem tűzi ki
mondjuk, mert az 1/3-a a közös képviselő személyében akar változást – leváltást
– úgy a területileg illetékes elsőfokú bírósághoz kell fordulni, a közgyűlés
összehívásának bírói kikényszerítésének érdekében.
Mi a
helyzet akkor, ha a közös képviselő lemond, vagy – ne adja Isten –
elhalálozik?
A képviselő lemondása esetén mindaddig köteles az ügyben
való eljárásra, amíg a gyűlés újabb képviselőt nem választ. Az elhalálozás
esetén pedig a tulajdonosok területileg 1/3-a kitűzi a közgyűlést, tárgyszerű
napirendi pontokkal, és ha határozatképes a közgyűlés, megválasztják a
földtulajdonosok újabb közös képviselőjét.
Miért
fontos a Szervezeti és Működési Szabályzat
ismerete?
A szabályzat
elkészítését és elfogadását a vadászati törvény írja elő, ennek hiányában
működésbeli zavarok lépnek fel. A vadászati törvény írja elő, ennek hiányában
működésbeli zavarok lépnek fel. A vadászati törvény végrehajtására kiadott FVM
rendelet a félreértések elkerülése céljából szabályzati mintát is közzétett. Ha
bármilyen vitás ügy felvetődik, netán bíróságra kerül, rögtön az SzMSz meglétét,
annak szabályait, illetve azok betartását vizsgálja a bíróság. Ez ugyanis a
megszavazott, és elfogadott belső szabályozás, a rend. Közgyűlésen ennek
ismerete nélkül lehet, de nem tanácsos bármiről is vitatkozni.
Milyen
díjazás illeti meg a választott
képviselőt?
Szinte minden tanácskozáson felvetődik a közös képviselő
díjazása. Legtöbbször azt hozzák fel, hogy „ezt szabályozza a minisztérium”. Ez
azonban tévedés, a vadászati törvény és annak végrehajtási rendeletei, valamint
a kiadott útmutatók, tájékoztatók erre megadták a lehetőséget, de érdemben csak
a földtulajdonosi közgyűlés dönthet, mert a jogszabály annak jogkörébe utalta.
Ezt a Szervezeti és Működési Szabályzatban kell rögzíteni. A közzétett minta
szerint, a haszonbérleti díjat, amelyet a képviselő földtulajdonosoknak kifizet,
a földtulajdonost megillető tulajdoni hányadra eső rész szerint terheli a
közösség-, illetve annak képviselőjének működése során felmerült összes költség.
A kifizetésre kerülő összegeket – természetesen – ezzel csökkenteni kell. Ilyen
elszámolható költségek: úti és posta költség, telefondíj, adminisztráció, 20
százalék forrásadó, szakértő és ügyvédi díjazás, számlákkal igazolt költsége. A
képviselő éves költségvetést terjeszt a közgyűlés elé, és a következő éves
közgyűlésen számol el a közösségnek.
Kötelezhető-e közgyűlésen jogszerűen meghozott határozat a
meg nem jelentekre?
Ha a közgyűlés határozatképes volt, akkor természetes, hogy
minden meghozott határozat a közösség minden tagjára kötelező. Ha nem így volna,
akkor soha nem működőképes a vadászati jogközösség, ráadásul a távollévők jogait
a jelen volt jegyző képviselte. A vadászati törvény (14.§ 4.bek.a. és b, pontja)
lehetőséget ad arra, hogy ha a tulajdoni hányaduk alapján kisebbségben maradt,
vagy a határozathozatalban részt nem vett tulajdonosok valamivel nem értenek
egyet – például jogos érdekeiknek lényeges sérelmével jár és hozott határozat –
akkor a határozat meghozatalától számított harminc napon belül a határozatot
bíróságnál megtámadhatják. Ezért kell a határozatképes közgyűlés meghozott
határozatát a közgyűlés napjától számítva legkésőbb tizenöt napon belül az
önkormányzat hirdetőtábláján újfent kifüggeszteni. Aki akarja, és ha valami
gondja akad, bírósághoz fordulhat.
|