Mennyi vadunk van?
2006.10.16. 21:42
Egy régi módszer, a légi úton történő létszámbecslés felújítása, korszerűsítése
Minden
vadgazdálkodónál minden vadászidény végén a VTV évente kötelező
vadlétszámbecslést ír elő, ezt teljesíteni kell. A vadgazdának is alapvető
érdeke, hogy tisztában legyen saját vadállománya létszámával, fajonként, és
lehetőleg ivaronként is. Ez az alapja a kilövési tervek elkészítésének, és ez
alapján engedélyezi, esetleg módosítja a hatóság a benyújtott
terveket.
A vad viszont
a takarás, a fedett terep miatt nehezen látható, lehetetlen minden vadat
megszámolni, ezért alakultak ki különböző vadlétszámbecslési eljárások.
Valahogyan számba kell venni azt a vadat is, amit területbejáráson, vadászat
közben nem látunk, jelenlétére legfeljebb különböző jelekből következtetünk. A
földi létszámbecslési módszerek sajnos elég pontatlanok, még akkor is, ha nagy
gondossággal végzik el azt.
Ezért jött elő
a régi ötlet, mi lenne, ha megpróbálnánk repülőgépről lefényképezni a
vadászterületet, és a fotókon összeszámolni a vadat? Magyarországon már a
’70-es, ’80-as években is végeztek légi fotózással vadlétszámbecslést. Az akkori
technikával, fekete fehér negatívra készített képekkel, majd hatalmas méretre
kinagyított fotókkal végezték a kiértékelést. A mai technika viszont ennél jóval
többre képes. Aztán az 1990-es években ez a kérdés újra előjött, és Heltay
Istvánék próbálták meg újra a légi úton történő vadlétszámbecslést. Ők nem a
terület teljes lefényképezésével próbálkoztak, hanem előre kijelölt mintasávokat
repültek le, és az itt látott vadmennyiségből következtettek a vadászterület
vadállományának méretére.
Egy hegyvidéki
nagyvadas vadászterület kezelője kért meg, hogy sportrepülő vadászbarátommal
közösen dolgozzunk ki egy, a vadlétszámbecsléshez használható légifotózási
eljárást, és fényképezzük le felülről a teljes vadászterületet. A munkát
elvállaltuk, ezzel rengeteg munkát, megoldandó problémát felvállalva.
Mivel a
szakirodalma ennek a témának elég szegényes, ezért nekünk kellett kitalálnunk,
milyen fényképezőgépet használjunk, milyen magasról készítsük a fotókat, milyen
sűrűn repüljük le a területet, hogyan hozzuk összhangba a repülőgép sebességét a
fényképezőgép exponálásával?
Kiválasztottunk egy nagyfelbontású digitális fényképezőgépet,
amelyet távirányítással is lehetett üzemeltetni. Nem volt könnyű megoldani a
fényképezőgép rögzítését a repülőgép testén. Ugyanis a repülőgép testének,
szárnyának helyzete repülés közben folyamatosan változik a vízszinteshez képest,
hossz és keresztirányban is. A gép testének mozgását egy erősebb széllökés is
bármikor befolyásolja, amit egy mereven rögzített fényképezőgép természetesen
azonnal követ, és az optika tengelye ezért szinte soha nem fog függőlegesen a
föld felé mutatni. Sikerült azonban egy olyan állványt készíteni a
fényképezőgépnek, amelyben a kamera bármely irányban szabadon mozog. Az állvány
a repülőgép szárnyán, a géptesthez egészen közel került rögzítésre, csepp
keresztmetszetű áramvonalidommal ellátva. Így már a fényképezőgép a repülőgép
mozgásától függetlenül, a saját tekintélyes súlya miatt állandóan függőleges
objektívvel nézett a föld felé.
A repülőgép
szárnyához rögzített fényképezőgép-tartó
állvány
Meg kellett
határozni azt is, milyen magasságból készüljenek a fotók ahhoz, hogy a vad is
látható és faj szerint elkülöníthető legyen? Készítettem egy vadföldön néhány
fotót a repüléshez használt fényképezőgéppel szarvasokról, különböző
távolságokból. Arra a következtetésre jutottunk, hogy 300 m az a távolság,
ahonnan a szarvas még felismerhető a képen. Ennél magasabbról tehát ezzel a
fényképezőgéppel, ezzel az objektívvel nem lehet fotózni, csak alacsonyabbról.
Teleobjektívet nem lehet használni, mert annak kisebb a fényereje, mint egy
kisebb gyújtótávolságú objektívnek, emiatt hosszú zársebességet kellene
használni, és könnyen bemozdul a kép. Figyelembe kellett venni azt is, hogy a
fényképezendő terület hegyvidék, több mint 250 m szintkülönbséggel a
legalacsonyabb és a legmagasabb pont között. Ez külön nehezítette a helyzetet,
mivel a repülés során a pilótának a repülési magasságot állandóan helyesbítenie
kellett. Ezért a fotókat a lehető legmagasabbról kell elkészíteni, mert így van
esély arra, hogy a meredek hegyoldalak miatti hirtelen irányváltoztatásokat
elkerüljük, és ne maradjon lefényképezetlen terület. Sík vidéken ilyen gond
nincs, ott akár 50 m-es magasságban is le lehet repülni a területet, kívánság
szerint.
Minél
alacsonyabban száll a repülőgép, annál kisebb terület kerül egy képkockára, és
annál könnyebb felfedezni a fotón a vadat. Emiatt viszont sok fotót kell
készíteni. Az általunk választott magasságról készített képeken nagyjából 4 ha
látható, ezért a 4000 ha-os vadászterület úgy 1000 fotóra fér rá, amelyek nagy
fájlméretűek a fényképezőgép nagy felbontása miatt. Mivel itt ezres nagyságrendű
kép elkészítéséről volt szó, ezért a fényképezőgép saját tárolókapacitása nem
volt elég a feladat végrehajtásához. Így aztán a fotókat azonnal egy hordozható
számítógép adattárolójába mentettük el. Sikerült egy olyan programot is
készíteni a számítógépre, amelyik automatikusan, előre meghatározott
időközönként adott parancsot a fényképezőgépnek az exponálásra. Ezzel sikerült a
fényképezőgépet teljesen automatizálni, és a számítógéppel irányítani.
Repülés közben számítógép
vezérli a fényképezőgépet
Összhangba
kellett hozni egymással a Cessna sebességét, a választott repülési magasságon a
fényképen látható terület valós méretét, és a fényképek közötti exponálási
időtartamot. A képeket úgy kellett egymás után elkészíteni, hogy átfedés legyen
közöttük minden irányból, ne maradhasson ki egy-egy sáv. Sikerült úgy
összehangolni ezt a három tényezőt, hogy számításaink szerint mindössze 20 m
átfedés van a képek között minden oldalról. A képekről az átfedést aztán utólag
könnyen el lehet távolítani bármilyen képszerkesztő szoftverrel.
A
repülési útvonal kijelöléséhez egy kézi GPS vevő segítségével a terület
határának összes töréspontját rögzítettem a GPS adattárába. Ezeket az adatokat
egy repülős térképszoftver segítségével sikerült ábrázolnunk. A készülő fotók
várható szélességéhez igazított pontos repülési útvonalakat jelöltünk ki a
számítógépen, figyelembe véve azt, hogy oldalirányból is legyen 20 m körüli
átfedés a képeken. A 3. képen jól
látszik a GPS segítségével felmért terület határa, az előzetesen kijelölt
repülési útvonalak, és a ténylegesen megtett útvonala a repülőgépnek.
Repülési
útvonal
A légi
felvételeket nem lehet bármikor elkészíteni, több ok miatt is. Ahhoz, hogy a
fotókon látsszon a vad, hó kell. Ez erdős, fedett területen még önmagában nem
elég, mert novemberben hiába van hó, a fákon, elsősorban a cseren még sok a
levél, emiatt nagy a takarás. Tehát december közepéig, január elejéig várni
kell. Fontos, hogy tiszta, napsütéses idő legyen, hiszen a repülővel együtt
mozgásban lévő fényképezőgépet nagyon rövid zársebességre kell beállítani, ehhez
pedig sok fény kell. Ráadásul a vad is jobban látható felülről, ha süt a nap.
Nagy szél sem lehet, mert akkor a pilóta nem tudja kellő pontossággal lerepülni
az előre meghatározott útvonalat. A munka nagy pontosságot kíván, hiszen a
képeknek mindössze 20 m az átfedése! Nagy hideg sem lehet, mert ledermedhet a
fényképezőgép, amelyet nem sarkvidéki körülményekhez gyártottak, és a repülőgép
szárnyára kicsapódó, ráfagyó pára miatt balesetveszélyessé válhat a
repülés.
Gyönyörű,
napos, szélcsendes, -11 Co-os időben sikerült lerepülni és
végigfotózni a területet, minden gond nélkül. Sajnos a repülés előtti héten
végig olvadt, ezért már csak foltokban volt hóborítás a területen. A pilóta és a
navigátor kitűnő munkát végzett. A repülőgépen elhelyeztek egy adatrögzítő
szerkezetet, loggert, amely másodperc pontossággal tárolja a repülőgép földrajzi
helyzetét, útvonalát. A logger által tárolt adatokat számítógépen összevetve az
előzetesen meghatározott repülési útvonallal kiderült, hogy a legnagyobb eltérés
mindössze 10 m volt repülés közben. Tehát bőven az általunk kívánt hibahatáron
belül van. Igaz, a pilóta és a navigátor is tapasztalt ralirepülő versenyző, a
magyar repülőválogatott tagja. Különlegességük, hogy az előre kijelölt útvonalat
előre meghatározott idő alatt, méter és másodperc pontosan tudják lerepülni.
Erre nem minden pilóta képes, rengeteg gyakorlással lehet erre a szintre
eljutni.
Elkészült tehát több mint ezer fotó, ki kellett őket értékelni. Ez
a legnehezebb része a feladatnak. Egyesével kellett végignézni, jegyzetelni az
összes képet, amit a megbízó vállalt magára. Én magam mindössze száz körüli
fotót néztem végig. A kivetítőn nagyon szépen látszanak a szórón lévő szarvasok,
a vacokban fekvő disznók.
Szarvasok 300 m
magasról
Vaddisznókonda
Sajnos a
foltokban megmaradt hó rontja a láthatóságot, és a fenyvesekbe sem látni be.
Erre az akadályra viszont előre készültünk. Felszállás előtt telefonáltunk a
vadászterület hivatásos vadászának, aki néhány társával együtt a repülés
megkezdése előtt rossz széllel végigjárta a sűrűket. Így a bent fekvő vad a
repülés idejére kiváltott a szálasokba, ahol már láthatóak voltak.
Jelenleg is
folyik a téli tapasztalatok alapján a rendszer továbbfejlesztése. Olyan
szoftvert készítünk, amely a repülőgép GPS-e alapján a repülési útvonalon előre
meghatározott pontokon ad parancsot a fényképezőgépnek az exponálásra. Így a
repülőgép sebességétől teljesen függetleníteni tudjuk a rendszert. Ez azért
fontos, mert nem mindegy, hogy a repülőgép széllel szemben, vagy hátszéllel
repülve halad. A pilótának ezt figyelembe véve állandóan korrigálnia kellett a
repülési sebességet, ami nagyon nehéz feladat ilyen pontosságú munkánál. A fotók
minőségén is javítani tudunk, profi fotós segítségét kértük a fényképezőgép és
az optika kiválasztásához, és a gép beállításához.
Gondolom
felmerült már minden olvasóban, mennyibe kerül egy ilyen légifotózás, ha
történetesen kíváncsi a saját területének vadállományára valaki? Meglepő, de nem
túl drága. Mindössze néhány százezer forintos költségről van szó, amely egy
komoly nagyvadas, vagy egy jó őzállományú apróvadas területen sem
kifizethetetlen összeg. Ráadásul sokkal pontosabb, a valósághoz jóval közelebb
álló adatokat kapunk, mint eddig bármelyik földi becslési módszerrel. Egy 4000
ha-os területet mindössze 2 és fél óra alatt végig lehet fényképezni, ezért
kicsi a valószínűsége annak, hogy egy-egy vadat többször is
lefényképezünk.
Hamarosan itt
van 2007. március elseje, nagyon sok vadászterület megszűnik, új határokkal,
esetleg új vadászatra jogosulttal folyik majd tovább a gazdálkodás. Javaslom,
aki komolyan gondolkodik, komolyan akar gazdálkodni a következő tíz évben a
rábízott vaddal, az gondolkodjon el azon, hogy ilyen lehetőség is rendelkezésre
áll ahhoz, hogy tisztában legyen a rábízott vadállomány számával, fajonkénti
eloszlásával.
Ha valaki
ennél bővebb információkat szeretne kapni erről a témáról, szívesen állok a
rendelkezésére.
Kása Róbert
Vadgazda mérnök hallgató SZIE MKK kasarobi@rlan.hu
|