Vadászetika : Beszélgetések az etikáról (6) A szenvedély: áldás és átok |
Beszélgetések az etikáról (6) A szenvedély: áldás és átok
2012.08.22. 09:07
A Safari Club International, magyarországi szervezete, mindig is elkötelezett híve a hagyományok ápolásának, az etikus vadászat folytatásának és a felnövekvő vadásznemzedék etikai nevelésének. E célból indította útra az "Beszélgetések az etikáról" cikksorozatot, melynek szerzője Békés Sándor író, címzetes főiskolai docens, vadászberkekben elismert és tisztelt vadásztársunk, aki a SCI magyarországi szervezetében az Etikai Bizottság elnöke. Olvassák, értékeljék, mondják el véleményüket, tegyék hozzá saját gondolataikat is, de mindenek előtt fogadják szeretettel Békés Sándor kimerítő írásait. Tanuljunk közösen, fejlesszük és ápoljuk hagyományainkat, tegyünk együtt, hogy az utánunk jövő nemzedék tisztelettel tudjon elődeire visszaemlékezni, és büszke lehessen tanítóira.
A vadászat: szenvedély. Sőt, sokak szerint szenvedély-betegség. Gyimesi György (1935) felvidéki vadászíró a vadászszenvedélyről szólva Megzabolázott szenvedély című könyvében azt írja, hogy „…nem ismerem vadászszenvedélyem eredetét. De annál jobban ismerem és érzem mindennapos megnyilvánulásait, mert állandóan magas lánggal lobog bennem, hajt, serkent és kényszerít újabb és újabb vadászatokra.”
Valamennyien gyakran megtapasztaljuk e titokzatos eredetű, motorikus késztetésnek az ellenállhatatlan erejét. Fekete István a Téli berek című remekében írja, hogy „A vadászatot egyáltalán nem a lövés tudománya, nem a gyilkolás és nem az étel, a bőr s a trófea jelenti, hanem mindez együtt, és még sok-sok minden, ami túl van ezen. Ősi örökség ez, amit az egyik ember örököl, a másik nem.”
A vadászszenvedély (és a fajfenntartás ösztöne) valóban legősibb örökségünk. De, természetesen, más irányú, más célt szolgáló szenvedélyek is vannak (köztük károsak is), mert a szenvedély nem más, mint elemi erejű hajtóerő. A szenvedély a vágy diadala az ésszerűség, az akarat felett. De azt is mondhatjuk, hogy a szenvedély az önmegvalósítás motorja. Amit szenvedélyesen szeretünk, ami után szenvedélyesen vágyakozunk, az életünk értelmévé válik. A szenvedély bizonyos értelemben a honvágyhoz is hasonlít, hisz csak a „hazatalálás”, szenvedélyünk tárgyának és céljának elérése útján nyerhetünk megnyugvást. A
szenvedély útjában tornyosuló akadályok csak erősítik vágyakozásunkat, áldozatkézségünket néha a végletekig fokozva.
A szenvedély, végletekig leegyszerűsítve, azt jelenti, hogy van az életünkben valami, ami felvillanyoz, ami energiákkal tölt fel, ami örökös izgalomban és mozgásban tart, ami – pozitív, nemes szenvedélyek esetén –, ünnepé teszi a hétköznapokat. A szenvedély sajátos viszonyban van az értelemmel, mert miközben többnyire erősítik egymást, gyakran szembe is fordulnak egymással. A szenvedély, bizony, bűnbe is vihet. A káros szenvedélyek (mint amilyen a betegséggé fajuló nemi és játékszenvedély, vagy éppen a narkotikumok iránti vágyakozás) maguk alá gyűrik az értelmet, és ez által a személyiség egészét is. Örök érvényű Benjamin Franklin (1706–1790) amerikai író, természettudós, filozófus és politikus figyelmeztetése, miszerint „A szenvedély elsodor. Az ész a gyeplő, amely fékez”.
A szenvedély tehát: áldás és átok, és ez a vadászszenvedélyre nézve is igaz. Márai Sándor írja Füveskönyvében: „A szenvedély éppen úgy értelme életünknek, mint az értelem, a mértéktartás és a megfontolt védekezés. Csak az lehet teljes és a természet rendjéhez okos engedelmességgel simuló ember, aki természetének megfelelő mértékkel és őszinteséggel tudja átadni magát teste és jelleme szenvedélyeinek. De nem lesz állat, mert ismeri a határokat, ahol foggal és körömmel meg kell kapaszkodnia…”
Gyakran eszembe jut egy rémséges történet. Vaddisznóhajtáson voltunk, bezárult a kör, megkezdődött az elejtett vad begyűjtése. Ácsorogtunk, beszélgettünk, szinte egymás szavába vágva idéztük fel a megélt élményeket. És ekkor a zsákmányt vonszoló hajtók irányából előtűnt egy eszeveszett vágtában menekülő süldő, egyenesen a traccsoló sokaság felé tartva, és mindjárt dördült is egy, a süldőre leadott lövés… Dermesztő pillanat volt. De aki lőtt, nem érezte ezt át, „elragadott a szenvedély”, mondta, ezzel mintegy felmentve magát minden felelősség alól, bárgyún vigyorogva.
Aki szenvedély nélkül vadászik (divatból, státusszimbólumként), az nem vadász, mint ahogy az sem, akit magával ragad féktelen szenvedélye. A szenvedély visz el bennünket a tettek mezejére, de tetteinket már az észnek, az értelemnek, az erkölcsnek kell felügyelnie. Más szóval: időben meg kell szólalnia „jobbik” énünknek.
Az egyedül cserkelő, vagy a lesen magányosan várakozó vadász gyakran kerül olyan helyzetbe, hogy „vitatkoznia” kell önmagával. Hamlet mintájára – aki belső monológjában a „lenni, vagy nem lenni” nagy kérdése felett vívódik –, azt kell eldöntenie, hogy „lőni vagy nem lőni”. Az erkölcs, mint tudjuk, választási kényszer. Konkrét helyzetekben konkrét döntést kell hozni, ráadásul többnyire pillanatok alatt, mely döntés az esetek többségében azonban csak „énjeink” harca által születhet meg. Mert – és ezt kár is lenne tagadni –, minden ember lelke mélyén ott lapul a „kisördög”. Aki azt mondja: most vagy soha. Vagy azt: ha nem te, akkor majd más…
A szenvedély, ha kiszabadul a személyiség erkölcsi kontrollja alól, gyakran a kapzsiság, a telhetetlenség, az önzés és harácsolás formájában nyilvánul meg. És a következmény: a minden áron való zsákmányolás belső kényszere, a törvényi előírások figyelmen kívül hagyása, a válogató vadászat szakmai és erkölcsi elveinek feladása (az anyaállatok, a fiatal, ígéretes egyedek gátlástalan elejtése), az ésszerűség és etika által megkövetelt biztonságos lőtávolság semmibevétele, mások veszélyeztetése, az elejtett vad jogtalan eltulajdonítása.
A szemtanúk nélküli egyéni vadászatok etikájának két sziklaszilárd vonatkozási pontja van. 1. Úgy viselkedj, úgy cselekedj, mintha tucatnyian fürkésznék a tetteidet. 2. Semmi olyant ne tégy, amit elítélnél, ma más tette volna meg.
A vadászszenvedély örömteli kiélésének és egyben a felette való uralom jó szándékú és „közhasznú” érvényesítésének ünnepi alkalmai a társas vadászatok. A társas vadászat: aratás, az együttlét öröme és egyben (ne tagadjuk) a nemes versengés alkalma is. Ugyanakkor vizsga is. A társasvadászatok (nyúl- és fácánvadászatok, vaddisznóhajtások) alkalmából nemcsak a lőkészség, de az önfegyelem, az állóképesség, a társak iránti figyelmesség, a szolidaritás és a lovagiasság tekintetében is vizsgáznak a résztvevők. Etikai alapelv, hogy a társas vadászatok minden résztvevője felelős a többiek hangulatáért, sikeréért és élményeiért és természetesen a biztonságáért is.
A legalapvetőbb etikai és viselkedési (etikett) szabályok, illetve elvárások pontokba is szedhetők.
1. Az igazvadász nem viszi magával a társas vadászatokra tudományos és egyéb címeit, rangját, nem hangsúlyozza hivatali hatalmát, nem dicsekszik gazdagságával.
2. A gyülekező helyre érkezve a vadászat vezetőjénél jelentkezik, a már ott tartózkodó vadásztársaknak köszön, bemutatkozik.
3. Nem vár el különleges elbánást, nem igényel előjogokat. Ha a szervezők mégis megkülönböztetett módon kezelik, azt szerényen, köszönettel nyugtázza.
4. A kihúzott felállítási helyet zokszó nélkül foglalja el, még akkor is, ha a „híre” szerint az a hely kedvezőtlen és nem ígér sok jót.
5. A vadászat folyamatában nem bírálja a vadászat előkészítését, megszervezését, lebonyolításának mikéntjét. Ha erre alapos oka van, akkor a megalapozott észrevételeket két hajtás között, az átállás időszakában, avagy a vadászat végén, a kiértékelés keretében teszi meg.
6. Vaddisznóhajtáson a felállítási helyet semmiképpen se hagyja el. Apróvad vadászata esetén nem „zsákol”, nem nyit „kaput”, és legfőképp nem lő a szomszédai elé.
7. Lövést csak és kizárólag a vadászat megkezdése előtti eligazításon megnevezett vadfajokra tesz, trófeás vadra hajtásban azonban soha, sehol!
8. A látótávolságban lévő vadásztársak bravúros, illetve eredményes lövését észreveszi és örömteli módon (kalapemeléssel, kézfelemeléssel) üdvözöli.
9. Véletlen összelövés (kettős találat) esetén nem nyit méltatlan vitát a halálos lövés eredetét illetően. Magyar a külföldinek, helyi vadász a vendégnek, fiatal az idősebbnek
jó szívvel átadja az elejtés dicsőségét.
10. Végül, de nem utolsó sorban: nemtelen és igazságtalan dolog a felháborodás, a sértődés, a vadászterület becsmérlése, a vadászat megszervezésének elmarasztalása csak azért, mert (éppen te!) nem jutottál lövéshez.
Az igazi, tiszta és nemes szenvedély több a minden áron való győzni akarásnál, a kielégíthetetlen birtoklási vágynál. Az igazi szenvedélynek nem ellentétpárja a lemondás, az önmegtartóztatás, nem csorbítja a kudarc, ellenkezőleg, végső lényege éppen az örökös újrakezdés kényszerében és lehetőségében rejlik. Mert az igazai szenvedély maga a megtörhetetlen remény.
Békés Sándor
|
Minden elismerésem a szerzőé és az írásé. A szőrszálhasogatást azonban sajnos nem tudom megállni. A 7. pontnál a vadkan kivétel!