Vadászati Információs Portál
Vadászati Információs Portál
TÁMOGATÓINK

NATURHUN

 

 

 
>
 
Ma ilyen a hold


Hold fázis
 

 
Vadászkultúra

Itt elérhető az oldal kulturális melléklete:

 
Felhasználóknak
 
Vélemények
 
Információk
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Statisztika

Google PageRank

STATISZTIKÁK

 
C.I.C.
 
 
 
 
 
Saját e-mail
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 
SAJTÓFIGYELŐ
SAJTÓFIGYELŐ : Vadállatok az úttesten

Vadállatok az úttesten

Új Szó  2010.06.16. 18:48

Az elmúlt napokban Németországban végeztek egy kutatást, mely során azt próbáltak kideríteni, hány közúti balesetet okoznak az országban évente vadállatok.


A végeredmények kellemetlen meglepetést okoztak, hiszen egy év leforgása alatt több mint 220 ezer ilyen balesetről érkezett jelentés, melyek során a sofőrök több mint 12 ezer vaddisznóval, 200 ezer nyúllal és több ezer kisebb állattal ütköztek.

Németországban ráadásul 2008-ban 28 személy vesztette életét az állatokkal való ütközés során. A kutatás eredményeire reagálva végezte el az ADAC autó-motor klub azokat a törésteszteket, melyek során azt vizsgálták, milyen következményekkel jár, ha egy személyautó állattal ütközik. A kísérlet résztvevői egy 150 kilós vaddisznó makettje, és egy középkategóriás személyautó – ugyanis ezekből van a legtöbb.

Állat kontra autó

Mint kiderült, lakott területen kívül a sofőr csak abban az esetben tudja megakadályozni az ütközést, ha 80 km/órás sebesség mellett legalább 60 méter távolságból vette észre az állatot. Körülbelül 60 méter a gépkocsi tompított fényszórójának hatótávolsága, jóval több a távolsági fényeké.

Tehát az ütközés elkerülésének egyik alapfeltétele a gyors fékezés. Ugyanis ha 100 km/órával száguld, s a vaddisznót ugyanolyan távolságban veszi észre, akkor már a lehető leggyorsabb reakció sem segít, az ütközést nem lehet elkerülni. S egy ilyen balesetnek gyakran súlyos következményei lehetnek. Az ADAC tesztje igazolta, hogy nem csak a gépkocsi motorháza törhet össze, az ütközésnél keletkezett energia behatolhat az utastérbe és veszélyeztetheti az utasokat. A hasonló balesetek helyszínein készült fényképek önmagukért beszélnek.

Több veszély leselkedik a sofőrre

Még ha hirtelen reakcióval sikerül is elkerülni az ütközést, ha elfordítjuk a volánt, frontálisan ütközhetünk a szembe haladó gépkocsival – az ESP rendszer nélküli gépkocsiknál a csúszás veszélye is fennáll. Az autó tehát elkerülheti az állatot, de kicsúszhat az útról és nekicsapódhat egy fának, ami az utasokra nézve még súlyosabb következményekkel járhat.

S mit kell tenni az ADAC szerint azért, hogy a minimumra csökkentsék az állattal való ütközés lehetőségét? Reggel öt és nyolc, illetve délután öt és este tíz óra között rendkívül elővigyázatosan vezessenek lakott területen kívül. A vadon élő állatok ugyanis ebben az időben a legaktívabbak. Legfeljebb 80 km/órás sebességgel haladjanak, ugyanis ilyen tempó mellett nagy az esélyük arra, hogy időben le tudnak fékezni, vagy legalább a minimumra csökkentik az ütközés következményeit. Ha a közúti forgalom lehetővé teszi, sötétben bekapcsolt távolsági fényszórókkal vezessenek.

Ha az autó elé hirtelen egy kis állat fut, ne próbálják minden áron kikerülni. Ha nyúl, macska vagy kisebb kutyák futnak az autó elé, biztonságosabb szorosan megfogni a volánt és elütni az állatot, mintsem elfordítani és megcsúszni, vagy más autóval ütközni. Ennek a manővernek ugyanis súlyos következményei lehetnek. A nyúl, macska vagy fácán életét ugyan megmentik, de saját maguk vagy utastársaik életét veszélybe sodorhatják.

S ha már ütköztek?

Még véletlenül se próbálják az autóba rakni és elvinni a helyszínről az állatot, mivel előfordulhat, hogy orvvadászattal gyanúsíjába keverednek.

Az állatot még olyankor se próbálják autóval elvinni, ha még él, és csak állatorvoshoz akarnák vinni, hogy megmentsék az életét.

A balesetet tanácsos a 112-es telefonszámon jelenteni, a rendőrség kapcsolatba lép az illetékes erdészekkel, akik elszállítják a tetemet, vagy megpróbálják megtalálni, ha sérülten elmenekült.

Ha az ütközés során keletkezett kár nem lépte túl a 3999 eurót, nem is kell a helyszínre hívni a rendőrséget.

Maguk is kapcsolatba léphetnek az erdészekkel, de készítsenek felvételt a baleset körülményeiről, hogy a biztosítónál később egyszerű legyen az ügyintézés.

A szakértők ilyen esetben is azt tanácsolják, hogy a biztonság kedvéért hívják ki a rendőröket, ugyanis nem minden kárt látni első ránézésre.

Forrás: Új Szó

Még nincs hozzászólás.
 
Ajánlatunk

Jágerblogger

 Az aranysakál

Beszélgetések a vadászetikáról.

 

Diana Vadász-felnőttképző Alapítványi Szakképző Iskola és Kollégium

 

 
MENÜ
 
Fő partnereink
 
Rovataink








 
Véleményünk
Lezárt szavazások
 
Árnyoldalak

Belépés

 
Szavazás

 Eddigi szavazások
eredménye

 
Társalgás


 

Feliratkozás
Hírlevélre

 
Partnereink


Vadászati linkgyűjtemény

 

Agricola Zalakaros információs lapja

Vadászó Földtulajdonosok Zalai Egyesülete

Hídvégi Béla honlapja

ForestPress erdészeti hírügynökség